Nyheter >>
Så snett skulle krav på skriftliga avtal slå
Så snett skulle krav på skriftliga avtal slå
När ”Utredningen om Konsumentskydd vid telefonförsäljning” kom med sitt förslag till lagändring år 2015 var ett av förslagen ett krav på skriftligt avtal även i samband med telefonförsäljning. Denna gång blev inte förslaget någon verklighet men nu har även Konsumentverket lagt fram samma lagförslag (2017). Argumenten för att inte införa denna förändring är därmed samma 2015 som idag.
När förslaget kom 2015 beställde NIX en undersökning från Handelns Utredningsinstitut om hur detta skulle förändra marknaden. Enligt dem skulle konsumentskyddet inte öka medan lönsamheten och därmed antal jobb inom branschen skulle minska.
Intentionerna bakom att införa krav på skriftliga avtal är goda men inte rätt väg att gå. Istället handlar det om att fokusera på de få bolag som missköter sig och därmed drar ner statusen på en hel bransch. Enligt Jonas Edström (NIX) var det år 2015 tio bolag som stod för ca 50% av alla anmälningar. Att dessa skulle minska sin oseriösa verksamhet bara för att kunden måste skriva på ett avtal är inte sannolikt.
Enligt undersökningen skulle det skapa ett försäljningsbortfall på ca 30% hos företagen. Delvis på grund av att färre skulle teckna avtal men framförallt på grund av krångligare administration både hos kunden och hos företaget.
Samtidigt finns det redan ett tydligt konsumentskydd. För det första kan man anmäla sig till NIX-registret och för det andra har alltid privatpersoner två veckors ångerrätt via distansköpslagen.
Vad är en drip kampanj?
En drip email-kampanj är en strategisk serie av e-postmeddelanden som skickas automatiskt till mottagare baserat på specifika kriterier eller tidsintervall. Tanken är att "drippa" information gradvis för att bygga relationer, öka engagemanget och driva...
Jämförelse av 5 internationella dialers
Cloud-Based Call Center Software, även känt som en "dialer", revolutionerar sättet företag hanterar sina säljbolag, leads och telemarketingaktiviteter. Genom att flytta telefonisystemet till molnet erbjuder dessa plattformar en mängd fördelar, såsom flexibilitet, skalbarhet och...
Jämförelse av 7 svenska dialers 2024
Dialers är en viktig teknologi för svenska företag som vill optimera sin säljbolag, leads och telemarketingaktiviteter. Genom att använda molnbaserad programvara kan företag dra nytta av flexibilitet, skalbarhet och effektivitet. I den här artikeln...
Guldläge för e-postmarknadsföring
Vad menas med e-postmarknadsföring och varför är det viktigt? E-postmarknadsföring är grunden för effektiv B2B-marknadsföring eftersom de gör det möjligt att nå företag som faktiskt är intresserade av dina tjänster. E-postmarknadsföring är grunden för effektiv...