NIX-spärrservice etiskt?

NIX-spärrservice etiskt?

NIX

Tidigare denna månad har vi varnat för företaget NIX-spärrservice som ringer och försöker sälja tjänsten som gör att man inte får några fler telefonförsäljare som ringer till ens hem. Det är något man själv kan genomföra på mindre än tre minuter genom att gå in på NIX-registrets hemsida och registrera sitt telefonnummer. Företaget tar alltså ut en avgift närmare 300kr för något man själv kan genomföra gratis. Nu har Daniel Eghammar, ägare av företaget som driver spärrservice, kommenterat den kritik som framförts mot dem.

Han säger i en intervju (som bland annat citeras i Gefle Dagblad) att de tjänster de erbjuder på inget sätt kan klassas som olagligt. Han påpekar att de erbjuder en tjänst och att de har haft kunder som sagt att de skulle kunna betala betydligt mer för att slippa påträngande telefonförsäljare.

Lagligt att ta betalt för registrering på NIX-registret

Eghammar har helt rätt i att det är lagligt att sälja denna tjänst. Det är inte konstigare än att anlita en snickare. När man renoverar hemma så kan man göra allt jobb själv. Det tar tid men man spar pengar. Eller så anlitar man någon (en snickare) som gör jobbet. Eghammars företag erbjuder sig att göra jobbet att registrera personens telefonnummer på NIX-registret. Det är tjänsten. Det ska förtydligas att de alltså inte tar betalt för att privatpersoner ska få vara med i NIX-registret utan för tjänsten att skriva in dem där.
Däremot marknadsför de sig under namnet NIX-spärrservice och eftersom NIX är ett registrerat varumärke av organisationen som driver NIX-registret kan organisationen vidta rättsliga åtgärder om det Maltabaserade företaget inte byter namn. Dessutom har flera branschorganisationer i Sverige samt NIX-registret varnat för spärrservice på sina hemsidor. Men själva tjänsten kan de alltså inte stoppa företaget att sälja.

Men etiskt?

Det är den etiska biten som kan diskuteras. Är det etiskt att erbjuda en tjänst för närmare 300kronor som tar tre minuter att utföra? Är det etiskt att rida på NIX-registrets framgång och utnyttja detta? Dessutom kan man fråga sig hur tydlig de är i sin marknadsföring. Säger de verkligen att det kunden betalar för är en enbart en registrering?

Dela artikeln med en kollega
Andra nyheter

Guldläge för e-postmarknadsföring

E-handeln fortsätter att göra landvinningar mot de fysiska butikerna, vilket blev extra kännbart under årets Black Friday. Men det innebär också högre press på effektiv digital kommunikation, inte minst genom e-postmarknadsföring. Föga förvånande var Black

Förändringar i nya dataskyddslagen

Dagens ungdomar är så mediavana att åldern bör sänkas från 16 år till 13 år för samtycke som ger företag rätten att spara och hantera konsumentens personuppgifter. Det är ett av de förslag som

Snäv definition kan skapa problem

En för snäv definition av ”samtycke vid avtal” kan resultera i stora problem för företag och skapa en snedvriden konkurrenssituation menar DMA UK som kritiserar ICO (Motsvarighet till Datainspektionen i Storbritannien) för deras nya

Höga böter för företag som struntade i NIX

Personer som är registrerade i spärrtjänsten NIX-telefon ska inte bli kontaktade av företag som inte givits medgivande att få kontakta personen. Detta är däremot något som två företag valt att strunta i vilket skapat