Leads för ökad försäljning

Leads för ökad försäljning

Alla som håller på med försäljning har antagligen sett filmen, Glengarry Glen Ross. Filmen handlar om ett säljkontor på dekis som får möjligheten att skaffa sig nya leads som skall vara mycket bättre än de nuvarande. Man får följa karaktärernas leadshårda arbete till att lyckas. Hur kommer det sig att säljarna arbetade så hårt för att få ta del av nya leads? Leads är viktiga för alla säljare eftersom att man får möjligheten att nå ut till kunder med en ingång. Skillnaden mellan vanliga kalla samtal och leads adresser kan vara enorm. Vad leads handlar om är delvis att man identifierar kunder som verkligen behöver produkten vilket leder till att köpviljan är högre. Andra sidan av myntet är att om säljaren har en ingång på kunderna som gör att man får enklare att starta ett samtal kommer försäljningen att öka. Därför kan leads vara guld värt för försäljningsorganisationer.

Spara pengar med leads

Att leads kostar mer än vanliga kalla nummer eller adresser är ingen hemlighet. Ofta betalar man ett par kronor extra för att få ta del av leads. Men hur kan man spara in pengar på leads? Föreställ dig att du har en säljorganisation med 10 säljare som alla genomför 5 sälj om dagen av diverse produkt till kalla kunder. Föreställ dig sedan att ditt företag köper in leads som gör det enklare att sälja. Dina säljare gör 8 sälj på en dag istället för 5. Det leder till att man direkt har ökat effektiviteten på sin verksamhet. På färre antal säljare kan man sälja lika mycket eller mer. Det gör att antalet säljare kan minska och man undviker stora lönekostnader för anställda och möjligheten att skapa en trimmad och effektiv säljarkår uppstår. Om 50 sälj om dagen är för lite för din verksamhet så kommer 80 sälj vara bättre. Med ett ekonomiskt tänk och förståelsen att dela upp kostnader per anställd kommer organisationen bli mycket mer välmående av leads.

Hur får jag tag i leads?

När du jobbar med leads kommer du inte vilja gå tillbaka till kalla samtal igen. Att sälja mycket bygger upp självförtroende för säljarna och skapar momentum. En säljare som kanske inte har lossnat i sin försäljning kanske bli den nya toppsäljaren. Leads skaffas genom att kontakta företag som erbjuder möjligheten att samla in leads till dig. Dessa företag specialiserar sig i att hitta just den målgrupp ni söker och kampanjen kan skräddarsys för att ni skall få era leads. Eftersom det krävs lite arbete att skaffa leads kommer priset vara högre än kalla kunder. Men att få sälja på leads kommer vara åtråvärt för er organisation.

Dela artikeln med en kollega
Andra nyheter

Guldläge för e-postmarknadsföring

E-handeln fortsätter att göra landvinningar mot de fysiska butikerna, vilket blev extra kännbart under årets Black Friday. Men det innebär också högre press på effektiv digital kommunikation, inte minst genom e-postmarknadsföring. Föga förvånande var Black

Förändringar i nya dataskyddslagen

Dagens ungdomar är så mediavana att åldern bör sänkas från 16 år till 13 år för samtycke som ger företag rätten att spara och hantera konsumentens personuppgifter. Det är ett av de förslag som

Snäv definition kan skapa problem

En för snäv definition av ”samtycke vid avtal” kan resultera i stora problem för företag och skapa en snedvriden konkurrenssituation menar DMA UK som kritiserar ICO (Motsvarighet till Datainspektionen i Storbritannien) för deras nya

Höga böter för företag som struntade i NIX

Personer som är registrerade i spärrtjänsten NIX-telefon ska inte bli kontaktade av företag som inte givits medgivande att få kontakta personen. Detta är däremot något som två företag valt att strunta i vilket skapat