Vi ringer dig..

    Tjänster
    Dela
    [fusion_sharing layout_small=”stacked” layout=”floated” tagline_visibility=”hide” tagline_size=”4″ tagline=”Share This Story, Choose Your Platform!” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” sticky_display=”normal,sticky” margin_top=”0px” wrapper_padding_top=”0px” border_top=”0px” border_color=”#cccccc” stacked_align_small=”center” stacked_align=”flex-start” alignment_small=”space-between” alignment=”flex-end” padding_top=”0px” tagline_placement=”after” separator_border_sizes=”0″ separator_border_color=”#cccccc” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_delay=”0″ /]

    Hälsokost och telefoni anmäls till Konsumentverket

    Har du blivit kontakt av, eller fått reklam från, företag som säljer hälsokost eller telefonitjänster bör du vara extra uppmärksam kring vem som är avsändare. Detta är nämligen de två branscher som tydligt dominerar listan över ”Flest anmälningar till Konsumentverket”.

    När Nyhetsbyrån Siren sammanställde de ”100 mest anmälda bolagen” togs fem av de tio högsta placeringarna på listan av företag som säljer hälsokost. Fyra av tio var inom telefoni och den sista inom adressändring.

    Högst upp på listan komr företaget Bright Nuturion som har sitt säte i Estland. Under 2016 anmäldes företaget 251 gånger till Konsumentverket vilket gav de en tydlig och ohedrande förstaplats på listan. Därefter kom LV Hälsokost från Malmö med 202 anmälningar.

    Framförallt abonnemangsfällor

    Orsakerna att företagen anmäls är olika men en övervägande del handlar om abonnemang som kunden ingår utan att vara medveten om det. Det kan exempelvis var att man tackar ja till en gratis provprodukt. Den är visserligen gratis men i avtalet framgår (med mindre tydlighet) att man även skriver upp sig för ett löpande abonnemang. Ett abonnemang som inte sällan kan vara mycket svårt att säga upp.

    Ett problem är att många av dessa företag har sitt säte i andra länder än Sverige. Det gör att myndigheterna har betydligt svårare att spåra deras verksamhet. Ofta lägger de även ner sin verksamhet när allt för stor uppmärksamhet riktas mot dem. Men detta bara för att börja om på nytt under ett nytt företagsnamn.

    Inte bara oseriösa företag

    Även om ett företag finns med på listan så behöver det inte betyda att de är oseriösa. Bland de 25 mest anmälda bolagen finns bland annat Elgiganten, Comhem, SAS, Telenor, Klarna och Norwegian. På tredjeplats ligger till och med Telia.

    En orsak till de många anmälningarna på vissa bolag är kundunderlaget. Telia är exempelvis Europas femte största teleoperatör. Men det är samtidigt tydligt att just telefonabonnemang är något som ofta skapar missnöje. På listans finns trots allt de största operatörerna Telia, Telenor, 3, Tele2, och Comviq på den övre fjärdedelen av listan.

    [fusion_sharing social_share_links=”” layout_small=”stacked” layout=”floated” tagline_visibility=”hide” tagline_size=”4″ tagline=”Share This Story, Choose Your Platform!” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” sticky_display=”normal,sticky” margin_top=”0px” wrapper_padding_top=”0px” border_top=”0px” border_color=”#cccccc” stacked_align_small=”center” stacked_align=”flex-start” alignment_small=”space-between” alignment=”flex-end” padding_top=”0px” tagline_placement=”after” separator_border_sizes=”0″ separator_border_color=”#cccccc” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_delay=”0″ /]
    Andra nyheter

    Förändringar i nya dataskyddslagen

    Dagens ungdomar är så mediavana att åldern bör sänkas från 16 år till 13 år för samtycke som ger företag rätten att spara och hantera konsumentens personuppgifter. Det är ett av de förslag som...

    Snäv definition kan skapa problem

    En för snäv definition av ”samtycke vid avtal” kan resultera i stora problem för företag och skapa en snedvriden konkurrenssituation menar DMA UK som kritiserar ICO (Motsvarighet till Datainspektionen i Storbritannien) för deras nya...

    Höga böter för företag som struntade i NIX

    Personer som är registrerade i spärrtjänsten NIX-telefon ska inte bli kontaktade av företag som inte givits medgivande att få kontakta personen. Detta är däremot något som två företag valt att strunta i vilket skapat...

    Hårdare regler för NIX-spärrtjänst

    De nya reglerna kring NIX-spärrtjänst innebär i korthet att ett medgivande enbart ska gälla i tre månader och att konsumenten måste godkänna alla företag som medgivandet ska gälla för. ” Vi gör nu en...