Hälsokost och telefoni anmäls till Konsumentverket

Hälsokost och telefoni anmäls till Konsumentverket

Har du blivit kontakt av, eller fått reklam från, företag som säljer hälsokost eller telefonitjänster bör du vara extra uppmärksam kring vem som är avsändare. Detta är nämligen de två branscher som tydligt dominerar listan över ”Flest anmälningar till Konsumentverket”.

När Nyhetsbyrån Siren sammanställde de 100 mest anmälda bolagen togs fem av de tio högsta placeringarna på listan av företag som säljer hälsokost. Fyra av tio var inom telefoni och den sista inom adressändring.

Högst upp på listan komr företaget Bright Nuturion som har sitt säte i Estland. Under 2016 anmäldes företaget 251 gånger till Konsumentverket vilket gav de en tydlig och ohedrande förstaplats på listan. Därefter kom LV Hälsokost från Malmö med 202 anmälningar.

Framförallt abonnemangsfällor

Orsakerna att företagen anmäls är olika men en övervägande del handlar om abonnemang som kunden ingår utan att vara medveten om det. Det kan exempelvis var att man tackar ja till en gratis provprodukt. Den är visserligen gratis men i avtalet framgår (med mindre tydlighet) att man även skriver upp sig för ett löpande abonnemang. Ett abonnemang som inte sällan kan vara mycket svårt att säga upp.

Ett problem är att många av dessa företag har sitt säte i andra länder än Sverige. Det gör att myndigheterna har betydligt svårare att spåra deras verksamhet. Ofta lägger de även ner sin verksamhet när allt för stor uppmärksamhet riktas mot dem. Men detta bara för att börja om på nytt under ett nytt företagsnamn.

Inte bara oseriösa företag

Även om ett företag finns med på listan så behöver det inte betyda att de är oseriösa. Bland de 25 mest anmälda bolagen finns bland annat Elgiganten, Comhem, SAS, Telenor, Klarna och Norwegian. På tredjeplats ligger till och med Telia.

En orsak till de många anmälningarna på vissa bolag är kundunderlaget. Telia är exempelvis Europas femte största teleoperatör. Men det är samtidigt tydligt att just telefonabonnemang är något som ofta skapar missnöje. På listans finns trots allt de största operatörerna Telia, Telenor, 3, Tele2, och Comviq på den övre fjärdedelen av listan

Dela artikeln med en kollega
Andra nyheter

Vad är en drip kampanj?

En drip email-kampanj är en strategisk serie av e-postmeddelanden som skickas automatiskt till mottagare baserat på specifika kriterier eller tidsintervall. Tanken är att "drippa" information gradvis för att bygga relationer, öka engagemanget och driva...

Jämförelse av 5 internationella dialers

Cloud-Based Call Center Software, även känt som en "dialer", revolutionerar sättet företag hanterar sina säljbolag, leads och telemarketingaktiviteter. Genom att flytta telefonisystemet till molnet erbjuder dessa plattformar en mängd fördelar, såsom flexibilitet, skalbarhet och...

Jämförelse av 7 svenska dialers 2024

Dialers är en viktig teknologi för svenska företag som vill optimera sin säljbolag, leads och telemarketingaktiviteter. Genom att använda molnbaserad programvara kan företag dra nytta av flexibilitet, skalbarhet och effektivitet. I den här artikeln...

Guldläge för e-postmarknadsföring

Vad menas med e-postmarknadsföring och varför är det viktigt? E-postmarknadsföring är grunden för effektiv B2B-marknadsföring eftersom de gör det möjligt att nå företag som faktiskt är intresserade av dina tjänster. E-postmarknadsföring är grunden för effektiv...