Nyheter >>
Hur fungerar adresslistor?
Hur fungerar adresslistor?
Att använda sig av adresslistor byggda av e-postadresser i sin marknadsföring kan i många fall vara mycket lönsamt. Man når väldigt många konsumenter/företag för en betydligt lägre kostnad än om man exempelvis annonserat i tidning eller radio. Men hur samlar företag in mailadresser till sina adresslistor?
Den överlägset vanligaste vägen är via företagets hemsida även om det är fullt möjligt att även genomföra denna insamlig i en fysisk butik. Det är däremot tydligt bevisat att det är fler som uppger sin email i på en hemsida än de som fyller i en lapp i en butik för att på så vis få butikens nyhetsbrev eller annat. Att personer vill lämna ut sin email och därmed bli uppskriven på en adresslista sker vanligen genom:
1. Fördjupad kunskap
En webbplats som har intressanta artiklar inom sitt ämne får ofta många som anmäler sig till dess adresslista. Detta eftersom nyhetsbreven som skickas ut ger nyheter och fördjupade artiklar inom relevant ämne. Som konsument behöver man inte leta efter kunskapen – den kommer automatiskt. Är det sedan även en viss del reklam i mailet accepteras detta oftast.
2. Erbjudanden
Köper man ofta från en viss butik på nätet är det ekonomiskt att få veta när de har reor och vilka rabattkoder som är aktiva för tillfället. Att skriva upp sig på företagets adresslistor i detta fall blir ekonomiskt lönsamt vilket alltid är ett argument som lockar många konsumenter.
3 Och då får du…
Att adresslistorna består av relevanta mailadresser är värt mycket för alla företag. Så pass mycket att de kan bjuda kunder på något för att de ska uppge sin email. Det är inte helt ovanligt att man kan få en bok eller ett smakprov om man som ”betalning” ger sin email till företaget.
Inom denna kategori är det även vanligt med ”100kr rabatt på din första beställning – Få din kod här” Genom att uppge sin mail får kunden koden. Företaget har fått ytterligare en mailadress till adresslistan och dessutom troligtvis en ny kund.
Köpa e-postlistor?
Att bygga adresslistorna genom att samla in adresser genom olika kampanjer eller nyhetsbrev är ett långsiktigt projekt och det tar lång tid att bygga upp en lista som består av relevanta och aktiva mailadresser. Men när man väl lyckats finns en extremt bra marknadsföringskanal. De företag som inte har möjligheten att själv samla in mailadresser alternativt inte har den tiden som krävs för detta kan köpa in dem. Relevansen blir inte exakt lika bra eftersom det inte finns något företag som säljer ”mailadresser till de som tycker om Lego” eller liknande. Men många gånger kan adresslistor väljas inom vissa kategorier vilket ökar chansen att man träffar rätt i sin marknadsföring
Guldläge för e-postmarknadsföring
E-handeln fortsätter att göra landvinningar mot de fysiska butikerna, vilket blev extra kännbart under årets Black Friday. Men det innebär också högre press på effektiv digital kommunikation, inte minst genom e-postmarknadsföring. Föga förvånande var Black
Förändringar i nya dataskyddslagen
Dagens ungdomar är så mediavana att åldern bör sänkas från 16 år till 13 år för samtycke som ger företag rätten att spara och hantera konsumentens personuppgifter. Det är ett av de förslag som
Snäv definition kan skapa problem
En för snäv definition av ”samtycke vid avtal” kan resultera i stora problem för företag och skapa en snedvriden konkurrenssituation menar DMA UK som kritiserar ICO (Motsvarighet till Datainspektionen i Storbritannien) för deras nya
Höga böter för företag som struntade i NIX
Personer som är registrerade i spärrtjänsten NIX-telefon ska inte bli kontaktade av företag som inte givits medgivande att få kontakta personen. Detta är däremot något som två företag valt att strunta i vilket skapat