Nyheter >>
E-postmarknadsföring har fem måsten
E-postmarknadsföring har fem måsten
Även om du aldrig har jobbat med e-postmarknadsföring tidigare eller om du anser dig vara erfaren på området så är det några punkter som du bör följa. Punkter som ökar lönsamheten och gör att du når betydligt bättre resultat med din e-postmarknadsföring.
Skaffa mailadresser till E-postmarknadsföringen

E-postmarknadsföring
För att kunna genomföra e-postmarknadsföring behövs mailadresser. Dessa går antingen att köpa in eller få genom att konsumenten själv uppger sin mailadress. Exempelvis har nästan alla stora klädbutiker en ruta där konsumenten kan fylla i sin email för att sedan vara med på listan som får reklam regelbundet. Det är denna ruta som man bör placera på ett lämpligt ställe på webbplatsen. Gör det enkelt och tydligt för besökarna att se den och det är också viktig att de även ska förstå varför de ska uppge mailadressen. Vad är det de får för detta?
Uppmärksamhet i brevet tidigt
Precis som kvällstidningar säljer lösnummer med slående rubriker och lockande undertexter så ger e-postmarknadsföringen bäst resultat om man jobbar med lockande rubriker i början av mailet. Det gäller att fånga läsarens intresse tidigt eftersom man vanligtvis bara har någon sekund av läsarens intresse innan läsaren bestämmer om mailet läses vidare eller slängs bort.
Förkorta och förminska
Det finns ett uttryck som heter ”Less is More” vilket syftar på att det oftast blir bättre om man jobbar med mindre mängder. Detta stämmer även vid e-postmarknadsföring. Det har visat sig att få bilder är bättre än många och att läsaren vill kunna se så stora delar av mailet på en gång på skärmen. Var hellre kortfattad och lägg till ”Läs mer här” eller liknande. Kom ihåg att syftet med e-postmarknadsföring inte i första hand är att sälja utan att få in kunden på webbplatsen. Köpbeslut ska alltså inte behöva tas redan vid läsandet av mailet.
Var mobil – tänk mobil
Allt fler läser sin mail i mobilen. Det gör att man även bör tänka mobilt när mailet utformas. Det är nämligen stor skillnad på hur man upplever ett mailbudskap via mobilen eller via datorn. Se även till att djuplänka till relevant sida från mailet istället för bara till företagets landningssida. Med tanke på att det tar längre tid att surfa mobilt än vid en dator är det viktigt att man landar rätt tidigt.
”Kan du inte läsa….”
En nackdel med e-postmarknadsföring är att mottagaren inte i alla tillfällen kan läsa det som skrivs. Detta är något som extremt sällan dyker upp vid klassisk fysisk reklamutskick. För att undvika att personer slänger mailen i dessa fall ska alltid en text stå högst upp med exempelvis ”Ser mailet konstigt ut? Klicka här”. Länken ska då gå till en sida på webben där mailet även går att se i html-format.
Vad är en drip kampanj?
En drip email-kampanj är en strategisk serie av e-postmeddelanden som skickas automatiskt till mottagare baserat på specifika kriterier eller tidsintervall. Tanken är att "drippa" information gradvis för att bygga relationer, öka engagemanget och driva...
Jämförelse av 5 internationella dialers
Cloud-Based Call Center Software, även känt som en "dialer", revolutionerar sättet företag hanterar sina säljbolag, leads och telemarketingaktiviteter. Genom att flytta telefonisystemet till molnet erbjuder dessa plattformar en mängd fördelar, såsom flexibilitet, skalbarhet och...
Jämförelse av 7 svenska dialers 2024
Dialers är en viktig teknologi för svenska företag som vill optimera sin säljbolag, leads och telemarketingaktiviteter. Genom att använda molnbaserad programvara kan företag dra nytta av flexibilitet, skalbarhet och effektivitet. I den här artikeln...
Guldläge för e-postmarknadsföring
Vad menas med e-postmarknadsföring och varför är det viktigt? E-postmarknadsföring är grunden för effektiv B2B-marknadsföring eftersom de gör det möjligt att nå företag som faktiskt är intresserade av dina tjänster. E-postmarknadsföring är grunden för effektiv...