Nyheter >>
Affiliate marknadsföring populärare
Affiliate marknadsföring populärare
Affiliate marknadsföring är någonting som har blivit väldigt populärt på senare år. En marknadsföringskampanj ett företag genomför budgeteras för men kan vara svårt att räkna hem eftersom man aldrig exakt kan fastställa den exakta vinningen. Att marknadsföra sig kan ha som syfte att skapa varumärkeskännedom, men för små företag handlar det allt som oftast om att sälja mer. Det har därför skapat en efterfrågan på att kunna kontrollera sina kostnader. Affiliate marknadsföring är till för att lösa detta problem. Affiliate marknadsföring är således ett resultatbaserat sätt att marknadsföra sitt företag för att kunna kontrollera kostnaderna på sin marknadsföring.
Hur fungerar Affiliate marknadsföring?
Hur affiliate marknadsföring fungerar i praktiken är att man kontaktar företag eller konsumenter men betalar bara för de kunder som uppnår ett visst kriterium, det vill säga klickar på en länk exempelvis. Affiliate e-postmarknadsföring är mycket vanligt och ibland kan det vara svårt att kontakta alla företag i sin målgrupp. Om man gör ett e-postutskick till exempelvis 20 000 företag så betalar man bara för de företag som läst e-postmeddelandet eller gått in på en länk i e-postmeddelandet. På det sättet kan man spara in kostnader med affiliate marknadsföring.
Vad skall jag tänka på med affiliate marknadsföring?
Affiliate marknadsföring blir ännu effektivare om utformningen på kampanjen är den rätta och den målgrupp som nås ut till också är den rätta. Av den anledningen är det vanligt att marknadsföringsbolag erbjuder affiliate marknadsföring. Marknadsföringsbolagen vill ha så mycket betalat som möjligt från sina kunder. Detta skapar en win-win situation mellan kund och uppdragsgivare. Marknadsföringsbolaget ser till att rätt målgrupp nås för att försäkra sig om att maximalt med kunder tar del av företagets budskap vilket leder till att exempelvis e-postkampanjen blir effektivare och valuta för pengarna blir ett faktum. Affiliate marknadsföring har således blivit en åtråvärd metod när man arbetar med små medel men vill uppnå maximal försäljning. För att läsa mer om affiliate kan du se här.
Guldläge för e-postmarknadsföring
E-handeln fortsätter att göra landvinningar mot de fysiska butikerna, vilket blev extra kännbart under årets Black Friday. Men det innebär också högre press på effektiv digital kommunikation, inte minst genom e-postmarknadsföring. Föga förvånande var Black
Förändringar i nya dataskyddslagen
Dagens ungdomar är så mediavana att åldern bör sänkas från 16 år till 13 år för samtycke som ger företag rätten att spara och hantera konsumentens personuppgifter. Det är ett av de förslag som
Snäv definition kan skapa problem
En för snäv definition av ”samtycke vid avtal” kan resultera i stora problem för företag och skapa en snedvriden konkurrenssituation menar DMA UK som kritiserar ICO (Motsvarighet till Datainspektionen i Storbritannien) för deras nya
Höga böter för företag som struntade i NIX
Personer som är registrerade i spärrtjänsten NIX-telefon ska inte bli kontaktade av företag som inte givits medgivande att få kontakta personen. Detta är däremot något som två företag valt att strunta i vilket skapat