Guldläge för e-postmarknadsföring

Guldläge för e-postmarknadsföring

E-handeln fortsätter att göra landvinningar mot de fysiska butikerna, vilket blev extra kännbart under årets Black Friday. Men det innebär också högre press på effektiv digital kommunikation, inte minst genom e-postmarknadsföring.

Föga förvånande var Black Friday återigen en försäljningsmässig succé. Och trenden går allt mer mot e-handel. HUI research rapporterar att handeln i köpcentrum minskade med 3 procent jämfört med förra året. Samtidigt meddelar Post Nord att man slagit rekord i antal paket som passerat deras terminaler med sammanlagt 702 000 stycken under ett och samma dygn.

Som bekant är Black Friday en stor möjlighet att rekrytera epost-prenumeranter. Många aktörer använder också nyhetsbrevet som startskott för rea-dagen, genom bland annat förskottserbjudanden och andra typer av digitala aktiveringar.

e-postmarknadsföring

På det stora hela kan man se koncentration av handeln mot specifika tidpunkter och händelser. Liksom i fjol handlade var tredje svensk någonting under Black Friday, där kläder och hemelektronik var de populäraste kategorierna.

Det ställer i sin tur högre krav på smart e-postmarknadsföring. Med andra ord är det mer som står på spel inför varje reaperiod – om det så är julhandeln, Black Friday, Bokrean, sommarrean, eller Back to School. Men det innebär såklart också en fantastisk möjlighet att bygga relationer med nya och gamla e-handelskunder.

Källa: PostNord

Dela artikeln med en kollega
Andra nyheter

Jämförelse av 7 svenska dialers 2024

Dialers är en viktig teknologi för svenska företag som vill optimera sin säljbolag, leads och telemarketingaktiviteter. Genom att använda molnbaserad programvara kan företag dra nytta av flexibilitet, skalbarhet och effektivitet. I den här artikeln

Guldläge för e-postmarknadsföring

E-handeln fortsätter att göra landvinningar mot de fysiska butikerna, vilket blev extra kännbart under årets Black Friday. Men det innebär också högre press på effektiv digital kommunikation, inte minst genom e-postmarknadsföring. Föga förvånande

Förändringar i nya dataskyddslagen

Dagens ungdomar är så mediavana att åldern bör sänkas från 16 år till 13 år för samtycke som ger företag rätten att spara och hantera konsumentens personuppgifter. Det är ett av de förslag som förväntas

Snäv definition kan skapa problem

En för snäv definition av ”samtycke vid avtal” kan resultera i stora problem för företag och skapa en snedvriden konkurrenssituation menar DMA UK som kritiserar ICO (Motsvarighet till Datainspektionen i Storbritannien) för deras nya regelförslag.