Nyheter >>
Snäv definition kan skapa problem
Snäv definition kan skapa problem
En för snäv definition av ”samtycke vid avtal” kan resultera i stora problem för företag och skapa en snedvriden konkurrenssituation menar DMA UK som kritiserar ICO (Motsvarighet till Datainspektionen i Storbritannien) för deras nya regelförslag.
I våras presenterade ICO ett förslag kring vad som ska gälla för ”samtycke” när konsumenter godkänner vilka företag som får kontakta personen för erbjudanden, marknadsföring m.m. Detta exempelvis när avtal tecknas med E-butiker online eller vid muntliga avtal via telefonförsäljning.
I förslaget framgår att enbart namngivna företag får denna rätt. Skulle regeln gå igenom skulle det exempelvis innebära att det inte räcker med information om att ”företag inom samma koncern” eller ”dess samarbetspartners” får ta del av personuppgifterna. Detta oavsett om det gäller skriftliga avtal eller avtal via telemarketing.
Det man grundar detta förslag på är att det ska vara tydligt för konsumenten vilka företag man ingått avtal med och därmed från vilka som marknadsföring kan förväntas. Utifrån ett konsumentperspektiv kan det eventuellt låta logiskt – men det skulle innebära stora svårigheter för företagen.
Problem vid nya samarbetspartner
Som DMA UK (Swedmas motsvarighet i Storbritannien) påpekar finns det ett problem med denna tolkning av samtycke. Generellt bygger företag hela tiden nya samarbeten med andra företag för att exempelvis effektivisera logistiken, skapa tydligare informationsflöde till kunderna osv. Skulle ett samtycke enbart gälla namngivna företag innebär nya samarbeten att företagen först måste ta in ett nytt samtycke från konsumenten.
DMA UK menar att en konsument bör kunna förvänta sig att ett företag byter samarbetspartners över tid. Det kan exempelvis gälla företag som hanterar kunddatabasen, ordersystem eller frakt. Att behöva informera kunden och be om nytt samtycke för varje samarbetsbyte anses vara tidsödande och krångligt. Det skulle även skapa en situation som blir konkurrenshämmande då företag blir låsta till de samarbetspartners som de redan har.
Vad är en drip kampanj?
En drip email-kampanj är en strategisk serie av e-postmeddelanden som skickas automatiskt till mottagare baserat på specifika kriterier eller tidsintervall. Tanken är att "drippa" information gradvis för att bygga relationer, öka engagemanget och driva...
Jämförelse av 5 internationella dialers
Cloud-Based Call Center Software, även känt som en "dialer", revolutionerar sättet företag hanterar sina säljbolag, leads och telemarketingaktiviteter. Genom att flytta telefonisystemet till molnet erbjuder dessa plattformar en mängd fördelar, såsom flexibilitet, skalbarhet och...
Jämförelse av 7 svenska dialers 2024
Dialers är en viktig teknologi för svenska företag som vill optimera sin säljbolag, leads och telemarketingaktiviteter. Genom att använda molnbaserad programvara kan företag dra nytta av flexibilitet, skalbarhet och effektivitet. I den här artikeln...
Guldläge för e-postmarknadsföring
Vad menas med e-postmarknadsföring och varför är det viktigt? E-postmarknadsföring är grunden för effektiv B2B-marknadsföring eftersom de gör det möjligt att nå företag som faktiskt är intresserade av dina tjänster. E-postmarknadsföring är grunden för effektiv...