Nyheter >>
Konsumentverket jobbar för bättre telefonförsäljning
Konsumentverket jobbar för bättre telefonförsäljning
När Konsumentverket för några år sedan genomförde en undersökning hos konsumenter, gällande dess inställning till telefonförsäljning, svarade de flesta att de vill slippa telefonförsäljare från företag som de inte är kund hos. Det upplevs delvis som påträngande och i vissa fall uppfattar kunden det som stressande med dessa samtal.
Denna undersökning låg sedan till grund för framtida arbete av Konsumentverket. Detta inte minst under fokusperioden mellan 2014 och 2016. Under denna period har verket framförallt riktat in sig på följande arbete.
- Medvetenhet om NIX – Genom NIX kan privatpersoner spärra sitt telefonnummer mot oönskade telefonförsäljare
- Ökad kunskap hos företag – Ett mål har varit att ge tydlig information till företag vad som förväntas vid marknadsföring via telefon. Detta gällande både regler och ansvar.
- Ökad kunskap hos konsumenten – Med en ökad kunskap kring regler och rättigheter hos konsumenten skapas en trygghet i samtal med telefonförsäljarna.
- Ökat granskning – Genom att lägga extra tid på att granska företag inom branschen har man skapat mindre utrymme för oseriösa aktörer. Detta kan vara en orsak till att antalet anmälningar till KO, gällande telefonförsäljning, minskat med ca 30% de senaste tre åren.
Även om fokusperioden nu är över så fortgår verkets arbete för att skapa en så seriös bransch som möjligt. Detta både med hjälp av information, granskning och förslag till lagförändringar.
Vad är en drip kampanj?
En drip email-kampanj är en strategisk serie av e-postmeddelanden som skickas automatiskt till mottagare baserat på specifika kriterier eller tidsintervall. Tanken är att "drippa" information gradvis för att bygga relationer, öka engagemanget och driva...
Jämförelse av 5 internationella dialers
Cloud-Based Call Center Software, även känt som en "dialer", revolutionerar sättet företag hanterar sina säljbolag, leads och telemarketingaktiviteter. Genom att flytta telefonisystemet till molnet erbjuder dessa plattformar en mängd fördelar, såsom flexibilitet, skalbarhet och...
Jämförelse av 7 svenska dialers 2024
Dialers är en viktig teknologi för svenska företag som vill optimera sin säljbolag, leads och telemarketingaktiviteter. Genom att använda molnbaserad programvara kan företag dra nytta av flexibilitet, skalbarhet och effektivitet. I den här artikeln...
Guldläge för e-postmarknadsföring
Vad menas med e-postmarknadsföring och varför är det viktigt? E-postmarknadsföring är grunden för effektiv B2B-marknadsföring eftersom de gör det möjligt att nå företag som faktiskt är intresserade av dina tjänster. E-postmarknadsföring är grunden för effektiv...